JEUGD GEZOCHT!

SAVANTIS STRIJDT TEGEN DE VERGRIJZING
VAN HET SCHILDERSAMBACHT

Hij schilderde onlangs nog in het nieuwe huis van zijn schoonouders, maar in het dagelijks leven is Ronald van Driel directeur van Stichting Savantis. “Bedrijven zullen meer moeten investeren om vergrijzing in het allermooiste ambachtelijke vak te voorkomen of te genezen.”

JEUGD GEZOCHT!

SAVANTIS STRIJDT TEGEN DE VERGRIJZING VAN HET SCHILDERSAMBACHT

Hij schilderde onlangs nog in het nieuwe huis van zijn schoonouders, maar in het dagelijks leven is Ronald van Driel directeur van Stichting Savantis. “Bedrijven zullen meer moeten investeren om vergrijzing in de allermooiste ambachtelijke vakken te voorkomen.”

Zijn vader was schilder, zijn broer werd het ook. Zelf ging hij bestuurskunde studeren: “Het schildersvak was vroeger een vak dat vaak werd doorgegeven van vader op zoon. Mijn vader wilde graag dat ik ging doorstuderen. Net zoals veel ouders dat tegenwoordig voor hun kinderen willen,” aldus Van Driel. En daar zit volgens hem ook precies het eerste pijnpunt op het gebied van de vergrijzing. “Er zijn veel meer mogelijkheden voor jongeren bijgekomen en een ambachtsvak is niet meer het eerste waar men aan denkt.”

Onderscheidend

Het is geen fenomeen dat alleen in de schildersbranche speelt. Demografisch gezien neemt het aantal jongeren af én er is meer keuze.

“Ik heb wel het gevoel dat het de laatste tijd weer iets opkrabbelt ten opzichte van tijdens de crisistijd. Ten minste, ik zie een lichte stijging van jongeren die geïnteresseerd zijn in het vak. Maar of die stijging genoeg is om de vergrijzing te compenseren, dat is nog maar de vraag.”

Maar hoe kunnen wij als schildersbranche de vergrijzing dan oplossen? “Jongeren letten natuurlijk op de arbeidsvoorwaarden en carrierèkansen binnen een bedrijf. Maar je moet jezelf als sector ook onderscheiden. Veel bedrijven zijn druk. Soms te druk om leerlingen goed op te leiden. Maar, vanwege de vele keuzes kun je je juist op dit punt onderscheiden. Als je iemand de tijd en ruimte geeft het vak te leren en ook een goede leermeester aanstelt, dan geloof ik er in dat er meer jongeren naar de schildersbranche toetrekken.”

Zelfreflectie

Er is niet alleen een taak weggelegd voor bedrijven. Savantis zelf past haar werkwijze ook aan: “Wij kijken voortdurend naar het lesmateriaal dat wij maken voor (V)MBO-scholen en naar onze trainingen. Een opleiding moet ook leuk zijn. Vragen waar we onszelf zoal mee bezig houden zijn: hoe maken wij het vak interessant? Hoe zorgen we ervoor dat we meer leerlingen trekken? Dat proberen we te doen met leuke opdrachten, zoals het maken van een muurschildering, we implementeren het gebruik van video’s in de lesstof en we proberen veel met kleur te doen. Daarnaast gaan de (V)MBO-leerlingen op locatiebezoek. We maken de opdrachten en het lesmateriaal wel altijd in samenspraak met docenten en bedrijven, zodat het aansluit op de behoeften vanuit de branche.”

Ongelofelijk jammer is het wel als deze trend zich doorzet: “Van alle ambachtelijke beroepen die er zijn, is deze toch wel een van de mooiste. Er zit ontzettend veel variatie in het werk en daarnaast zie je je project verbeteren of mooier worden. Je hebt tastbaar werk geleverd en daar kun je trots op zijn,” aldus Van Driel.

Tekst: Karlijn Bernoster | Beeld: Maaike Petri Fotografie, Savantis