COVERSTORY

Coronacrisis: grote impact, dus toon begrip voor elkaar

Ruim voor het coronavirus Nederland bereikte, bespraken Rob en Nick al wat de gevolgen hiervan zouden kunnen zijn voor de schildersbranche. “We trokken toen al de conclusie dat het heftig kon worden”, aldus Nick Polm, “maar je ziet de impact pas, als het er echt is: de telefoon blijft rinkelen.”

TELEFOON ROODGLOEIEND

Vanaf het moment dat president Mark Rutte op 12 maart de eerste maatregelen aankondigde, is het coronavirus een serieuze factor geworden. Bij Kwaliteitsorganisatie De Betere Schilder liep de mailbox vol en de telefoon stond roodgloeiend. Polm: “In eerste instantie ging het vooral om de vraag: ‘Mag ik mijn werkzaamheden uit blijven voeren?’ We hebben de afgelopen periode keihard gewerkt om alle vragen te beantwoorden en natuurlijk alles goed uit te zoeken.”

DEALEN MET DE SITUATIE

“Eén ding is heel belangrijk nu, en dat moeten schilders - en iedereen in Nederland! - echt in acht nemen: toon begrip voor elkaars situatie”, benadrukt Nick Polm. “Iedere schilder krijgt of heeft er mee te maken dat opdrachten verschoven of geannuleerd worden. Het is mede hierdoor heel belangrijk dat je communiceert met elkaar en bekijkt hoe je alles zo goed mogelijk tot uitvoering kunt brengen. Zowel voor opdrachtgevers als je personeel.”

Er zijn maar weinig schilders die de werkzaamheden helemaal stil hebben gelegd. De meeste schilders werken door zolang het kan, maar uiteraard wel rekening houdend met de richtlijnen van het RIVM, zoals anderhalve meter afstand houden. Polm: “Gelukkig kunnen veel schildersbedrijven gewoon open blijven. Het binnenschilderwerk is grotendeels verplaatst, maar buiten gaat het gewoon door. Opdrachtgevers annuleren niet direct. Wij adviseren schilders ook hierop aan te sturen.”

GEVOLGEN TOT NU TOE

“Tot nu toe zijn de gevolgen te overzien, maar bij een totale lock-down wordt dat natuurlijk een heel ander verhaal. Als er geen werkzaamheden meer uitgevoerd kunnen worden, hebben we allemaal een probleem. Gelukkig hebben ze vanuit de overheid al oplossingen geboden, maar die lossen niet alles op en niet alle maatregelen kloppen helemaal, vinden wij.” Nick doelt hiermee op de regeling voor zzp’ers. “Personeel krijgt het salaris voor de volle 100% uitgekeerd. Zzp’ers slechts 80%. Dat vind ik toch niet helemaal netjes. Wellicht dat hier nog aanpassingen in komen.”

NIEUWE CONCURRENTIE

Indien er een totale lock-down plaatsvindt, zullen er voor schilders nog grotere uitdagingen omtrent de agenda ontstaan. “Veel schilders zitten de komende maanden vol en hebben de klussen zo efficiënt mogelijk ingepland. Als alles verschoven moet worden, kom je al snel in het najaar terecht voor buitenwerk. En we weten allemaal hoe het najaar eruit kan zien in Nederland…”

Op de vraag wat nou het allerbelangrijkste is in deze periode antwoordt Nick Polm nog één keer resoluut: “Zorg ervoor dat je elkaar en anderen goed in de gaten houdt. Ga de dialoog met elkaar aan en doe vooral geen aannames, niet bij je personeel en niet bij de opdrachtgever. Uiteindelijk moeten we hier met zijn allen weer uitkomen.”

Tekst: Rick de Jong | Beeld: Maaike Petri Fotografie, Unsplash