COVERSTORY

Imago komt te voet en gaat te paard

Een standaardlogo van een online drukker plus een stapel visitekaartjes, en hop: je schildersbedrijf is good to go. Maar heb je echt nagedacht over jouw branding, merkpositionering? Weinig schilders zijn hier mee bezig en dat is zonde. Juist nu moet je investeren in de toekomst. Als je goed werk levert en een sterk merk hebt, komen opdrachtgevers bij je terug. Ook als de markt tegenzit. Rob Polm, eigenaar van De Betere Schilder, gaat in discussie met Ruud Boer, directeur van marketingbureau BTM.

EEN LOGO IS NOG GEEN MERK

“Ik denk dat tachtig procent van de schilders een logo heeft”, stelt Rob. “Er is niet altijd even goed over nagedacht, maar een logo is natuurlijk wel een belangrijke basis.” “Dat klopt, maar branding is veel breder dan dat”, meent Ruud. “Denk aan busbedrukking, bedrijfskleding en natuurlijk de opbouw en lay out van een eventuele website. Niet alle schilders zien de meerwaarde in van het doorvoeren van kleurstellingen, logo’s en het laden van een merk. Dat zit vooral in het feit dat ze het al druk genoeg hebben.”

“Schilders hebben het te druk om een goede branding door te voeren”
- RUUD BOER

De basis voor een merk

“Het bouwen van een merk bestaat uit drie componenten”, zegt Ruud. “Relevantie, onderscheidend vermogen en geloofwaardigheid.”

EEN MERK BOUWEN KOST VIJF JAAR

“Het bouwen van een brand, een merk, kost drie tot vijf jaar”, weet Ruud uit ervaring. “En dat gaat om meer dan een logo. Het doel van branding is dat de klant jou in zijn hart sluit. Met je hart kun je niet denken. De klant maakt dan keuzes op basis van gevoel in plaats van ratio.” Rob: “Voor een schilder is dat lastiger: je komt niet dagelijks over de vloer bij je opdrachtgevers. Sterker nog, als je goed werk levert, kom je er een hele tijd niet meer! Maar je kunt wel dat positieve gevoel achterlaten.”

“Het doel van branding is dat jouw klanten je in hun hart sluiten”
- RUUD BOER

EEN GOEDE BASIS IS VAN BELANG

“We begrijpen echt wel dat niet iedereen tijd heeft om een hele marketingstrategie te ontwikkelen met modellen en alles wat hierbij komt kijken”, signaleert Rob in de praktijk. “Toch is een goede basis van belang: voor nu, maar zeker voor de toekomst.” Die basis bestaat uit een logo, een tag/pay-off en de implementatie ervan in zaken als offertes, de bedrijfswagen en eventueel een bord in de tuin, waar je aan het werkt bent. “Als je branding klopt en je goed werkt levert, weten ze je een aantal jaar later gewoon weer te vinden”, besluit Ruud Boer.

Rebranding De Betere Schilder

Twee jaar terug hebben Rob en Nick Polm zelf een rebranding doorgevoerd voor De Betere Schilder. “Ons oude logo met de letters B en S, was toe aan een restyling”, vertelt Rob...

“Met goed werk en een goede branding komen opdrachtgevers weer bij je terug”
- RUUD BOER

Tekst: Rick de Jong | Beeld: Archief