Enquête 2024: Schilders gematigd positief
SAMENWERKEN LIJKT HET THEMA VAN 2025 TE ZIJN
Het jaar 2024 was voor veel schilderbedrijver positiever dan 2023. Dat blijkt uit de jaarlijkse Nationale Schildersenquete van brancheorganisatie De Betere Schilder. 60% van de deelnemers beoordeelde het jaar als ‘heel goed’ tot ‘mijn beste jaar ooit’. Een jaar eerder was dat nog 55,3%. Opvallend is de stijging in omzet voor de deelnemers. Die ging met bijna 40% omhoog bij de deelnemende bedrijven.
Grootste uitdaging
Een van de grootste uitdagingen voor bedrijven in deze tijd is het vinden van goede medewerkers. Dat bleek ook al in de eerste Nationale Schildersenquête. Toch geeft ruim 25% van de bedrijven aan te zijn gegroeid in medewerkers in 2024. Niet heel gek als je ziet dat de omzet en aantal opdrachten in datzelfde jaar flink stegen. Is het medewerkers probleem daarmee opgelost? Nee, want de grootste zorg voor bedrijven blijft het vinden van het juiste personeel. Op de vraag wat er minder ging in 2024 antwoordt 34,5% medewerkers. In 2023 was dat nog 30,2%.
Nieuwe doelgroepen
Het is een bekende uitspraak voor veel ondernemers. Blijf je dezelfde doelgroep bedienen of is het tijd om nieuwe doelgroepen aan te boren? Veel schildersbedrijven geven aan dit lastig te vinden. De particuliere markt is veruit favoriet bij de deelnemers. 52,7% van de bedrijven geeft aan zich in 2025 hierop te willen gaan richten. Gevolgd door de zakelijke markt (38,2%) en VVE’s (18,2%). In vergelijking met 2023 is interesse in de particuliere markt wel iets afgenomen.
Op de vraag wat de grootste uitdaging wordt in het nieuwe jaar zien we wel wat verschuivingen ten opzichte van 2024. Toen werden het tekort aan handen (50,6%), hoogte van de kosten (47,7%) en veranderde wetgeving (32,6%) genoemd door de deelnemers. Dat tekort aan goede medewerkers blijft ook voor 2025 met 60% de grootste uitdaging, daarna volgen de zero-emissiezones in de steden (30,9%) en de eisen van de klant is een opvallende nieuwkomer in de top 3 (29,1%).
Online schilder
Alle schildersbedrijven zien het belang van een website. Twee derde van schilders geeft aan via de site geen aanvragen binnen te krijgen. Een lichte daling ten opzichte van 2023. 38% van de deelnemers krijgt 1 tot 3 aanvragen per maand binnen. Social media trekt ook steeds meer de aandacht van onze schilders. Filmpjes, foto’s, acties. Het komt allemaal voorbij. De een is er actiever mee dan de ander. Het levert 35% van de schilders opdrachten op.
Samenwerken
De enquête werd ingevuld door werkgevers en ZZP-ers. 50% van de deelnemers is zelfstandig schilder. In deze tijd van de handhaving van de wet DBA blijkt ook dat veel bedrijven de samenwerking zoeken. 72% noemt het als kans om te groeien en 47% vindt het van groot belang voor de toekomst van het bedrijf. Een lichte daling ten opzichte van de eerste enquête. 2 op de 5 schilders heeft behoefte om meer in contact te komen met andere schilders.