IN THE SPOTLIGHT
D'n Ham scoort online
Na het plaatsen van de eerste vacaturevideo komen er veel belletjes en mailtjes binnen. Nieuwe klanten, nieuwe medewerkers. Hoe ze dit voor elkaar krijgen? Joeri en Sjeffie delen hun geheim graag met ons.
IN THE SPOTLIGHT
D'n Ham scoort online
Na het plaatsen van de eerste vacaturevideo komen er veel belletjes en mailtjes binnen. Nieuwe klanten, nieuwe medewerkers. Hoe ze dit voor elkaar krijgen? Joeri en Sjeffie delen hun geheim graag met ons.
‘Mijn naam is Joeri.’ ‘En mijn naam is Sjeffie.’ ‘En wij zijn de gezichten van Schilderbedrijf D’n Ham.’
Zo opent de video over het bedrijf uit Den Dungen (onder de rook van ’s-Hertogenbosch). Twee jonge schilders die opvallen met hun humoristische video’s op social media en op de website. Het resultaat: nieuwe klanten en nieuwe medewerkers. Wat is het geheim?
HOE HET BEGON
‘Het begon vier jaar geleden met een idee om iets met video te doen’, vertelt Joeri van Ham, eigenaar van D’n Ham. ‘Ik had het plan in mijn hoofd zitten, maar niets opgeschreven verder. We hebben een cameraman laten komen, zijn vier uur met hem bezig geweest en toen is hij weggegaan. Zonder materiaal. Dat was wel even een les. Hij is daarna teruggekomen en toen kostte het een uurtje. Tegenwoordig is het een half uurtje werk.’
Als Joeri praat over de video’s klinkt dezelfde glimlach door in zijn stem die je herkent van de video’s. ‘Schilderen is natuurlijk een beetje een saai beroep. Dus je moet de video’s een beetje leuk maken en ook voor jezelf. Maar het belangrijkste is dat het werkt voor ons. We krijgen er nieuwe opdrachtgevers door binnen die echt voor ons kiezen door de video’s en het helpt ons bij het werven van personeel.’
Joeri en Sjeffie voor de camera. Na een aantal jaar ervaring draaien zij hun hand daar niet meer voor om.
VAKMENSEN VINDEN IS EEN UITDAGING
Eén van de uitkomsten uit de grote Schilders Enquete van 2023 was dat veel bedrijven zich zorgen maken over het vinden van personeel. Het werk is er wel, maar vakmensen of de juiste personen vinden is een uitdaging. ‘Dat geldt ook voor ons, maar de vacaturevideo die we hebben gemaakt zorgde voor heel veel telefoontjes en mailtjes van schilders. De vijver wordt veel groter. En dan hebben we de video niet eens gesponsord weggezet. Uiteindelijk heeft die video een nieuwe medewerker opgeleverd en we hebben nog steeds een vacature.’ De inzet van video bij de werving van nieuwe medewerkers is een bewuste. ‘Als ik zelf door LinkedIn of Instagram scroll, dan open ik een PDF of saaie lange tekst over een vacature ook niet. Daarbij is de thumbnail (het stilstaande beeld dat je ziet wanneer de video nog niet afspeelt) ook heel belangrijk. Is die opvallend en goed, dan slaat het gelijk aan bij de mensen. Een goede zin op die afbeelding kan ook een enorm verschil maken heb ik gemerkt.’
NOG GENOEG AMBITIES ...
Video’s inzetten in de marketing kan voor veel schilderbedrijven een drempel zijn. Vooral de tijd en financiële investering spelen daarin een rol. ‘Onze video’s opnemen kost een half uurtje en we hebben een cameraman die ook voor de kledingwinkels van mijn vrouw video’s maakt die ze in elkaar zet. We maken van projecten wel Instagram reels tussendoor en dan hebben we één keer per maand een losse video’, vertelt Joeri die nog genoeg ambities heeft. ‘Ik heb heel veel ideeën nog. Alleen het is zo druk met schilderen momenteel en werk moet op één komen. Als ik de tijd heb denk ik aan een YouTube programma met leveranciers en merken bijvoorbeeld. Maar ja, dat is voor de toekomst.’