COVERSTORY: PROGRESSIE NAAR RECESSIE
BEN JIJ KLAAR VOOR DE VOLGENDE FASE?
De voortekenen zijn somber. Na een aantal vette jaren, waarin vakschilders het werk en de opdrachtgevers voor het uitkiezen hadden, belooft 2023 een jaar van krimp te worden. Economen signaleren dat de recessie al is ingezet. Met welke uitdagingen moet je als vakschilder het komend jaar rekening houden? Wij legden een aantal mogelijke praktijkvoorbeelden voor bij de specialisten van De Betere Schilder.
COVERSTORY: PROGRESSIE NAAR RECESSIE
BEN JIJ KLAAR VOOR DE VOLGENDE FASE?
De voortekenen zijn somber. Na een aantal vette jaren, waarin vakschilders het werk en de opdrachtgevers voor het uitkiezen hadden, belooft 2023 een jaar van krimp te worden. Economen signaleren dat de recessie al is ingezet. Met welke uitdagingen moet je als vakschilder het komend jaar rekening houden? Wij legden een aantal mogelijke praktijkvoorbeelden voor bij de specialisten van De Betere Schilder.

Peter van Zunderen, Commercieel directeur Schilderzekerplan.nl
Wat als mijn klant mijn factuur weigert te betalen…?
Peter van Zunderen: “Wat doe je als jouw opdrachtgever weigert om zijn nota voor jouw schilderwerk te voldoen? Dat mensen hun rekeningen niet meer kunnen of willen betalen, is een aannemelijk scenario gedurende een recessie. Mijn advies is om te blijven praten en samen naar een oplossing te zoeken. Mocht dit niet het gewenste effect hebben, dan helpt een rechtsbijstandverzekering met incassodekking om de openstaande rekeningen te innen.”
Wat als mijn opdrachtgever de kwaliteit van mijn verfwerk betwist…?
Van Zunderen: “Als particulieren betalingsproblemen hebben als gevolg van gestegen kosten, heb je kans dat ze de kwaliteit van jouw schilderwerk betwisten om onder (een deel van) de rekening uit te komen. Dit heet incasso met verweer. Smoesjes, natuurlijk, maar als schilder neem je misschien genoegen met een deel van de betaling, omdat je geen gezeur wilt. Als je verzekerd bent, kan een jurist hier inspringen om een oplossing te zoeken met de klant. Hij kan zelfs een onpartijdig adviescentrum inschakelen om de opdracht te beoordelen. Een rechtsbijstandsverzekering met incassodekking kan hier dus zeker uitkomst bieden."


Wat als de aannemer failliet gaat en mijn facturen niet meer betaalt…?
Van Zunderen: “Dan heb je aan een rechtsbijstandverzekering niet zoveel. De jurist stuurt een briefje aan de curator, maar je mag achter de belastingdienst en de banken aansluiten. Als er al iets overblijft. Als je zo’n grote opdracht aanneemt, gebruik dan vooraf je boerenverstand. Spreek met de aannemer af dat je deelfacturen stuurt en de opdracht in delen oplevert. En twijfel je over de kredietwaardigheid van de partij, waar je mee in zee wilt gaan? Laat die dan toetsen door een financiële instelling als Graydon.”
Voorkom gesteggel met je opdrachtgever!
Wat als ik nu personeel nodig heb, maar hen over een halfjaar weer moet wegsturen...?
Maurice van Geel: “Misschien zit je opdrachtenportefeuille nu nog bomvol, maar niemand weet hoe dat de tweede helft van 2023 eruit ziet. Het kan met een recessie in aantocht een groot risico zijn om nieuw personeel te werven. Wat wij signaleren is dat bedrijven voor een stabiele vaste kern kiezen en daaromheen een flexibele schil bouwen. Onderhoud goede contacten met ZZP’ers in de buurt of maak gebruik van gespecialiseerde uitzendbureaus.”

Maurice van Geel, operationeel directeur Flexibility Group

Wat als mijn personeel dreigt te bezwijken onder een te hoge werkdruk...?
Van Geel: “Wil je geen nieuw personeel aannemen, maar dreigen jouw vakschilders onder de werkdruk te bezwijken? Denk dan eens na over hoe je het werk anders in kunt richten. Als je een collega hebt die oppervlakten spiegelglad kan aflakken, laat hem zich dan daar mee bezig houden. Zet een junior in op het voortraject van schuren, gronden en lakklaar maken. Zo maak je van allrounders specialisten en leid je nieuwelingen stap voor stap op.”