Hey, vakman, rijd jij dit jaar elektrisch?

Of het jou nu gaat om een betere wereld nalaten voor je (klein)kinderen of om het omzeilen van de hoge benzineprijzen: dit jaar zien we de doorbraak in elektrisch rijden voor ondernemers in de schildersbranche. Hier moet je als vakschilder aan denken als je wilt overstappen op een ‘e-klusbus’.

Hey, vakman, rijd jij dit jaar elektrisch?

Of het jou nu gaat om een betere wereld nalaten voor je (klein)kinderen of om het omzeilen van de hoge benzineprijzen: dit jaar zien we de doorbraak in elektrisch rijden voor ondernemers in de schildersbranche. Hier moet je als vakschilder aan denken als je wilt overstappen op een ‘e-klusbus’.

1. KEUZEMOGELIJKHEID

2022 lijkt (eindelijk!) het jaar van de e-bedrijfswagen te worden. Diverse merken komen met (compacte) bestelwagens voor ondernemers. Jij als vakschilder hebt dus meer keus, want qua laadruimte en opties voor inrichting, doen de ev’s niet onder voor hun ouderwetse broers.

2. AANSCHAFWAARDE

De aanschafwaarde van een e-bedrijfswagen ligt hoger dan de nieuwwaarde van een benzine- of dieselmotor. Dit wordt met name veroorzaakt door het accupakket, dat vooralsnog erg kostbaar is. Even ter vergelijking: de elektrische Kangoo en Combo zijn respectievelijk beschikbaar vanaf € 27.500 en € 28.500, tegen € 17.000 en € 14.500 in de uitvoering met verbrandingsmotor.

3. ONDERHOUDSKOSTEN

De aanschafwaarde is nu hoog, op andere vlakken is het kostenplaatje lager. Omdat de overheid elektrisch rijden stimuleert, betaal je geen wegenbelasting op ev’s (tot 2024) en de bijtelling is 16% (tot € 35.000). Daarnaast heeft onderzoek van IFA en DEKRA in 2020 uitgewezen dat onderhoud en reparatie op elektrische wagens ruim 3% goedkoper uitvalt.

4. LAADPAAL*

Reken je aan de pomp af per liter, een elektrische bestelauto ‘tankt’ kWh. De kosten per kWh verschillen enorm, maar de ANWB gaat in rekenvoorbeelden met personenauto's uit van €0,37 per kWh bij een eigen laadpaal (dat komt op circa €8,- per 100 km). Een openbare laadpaal is duurder (gemiddeld € 0,41 per kWh) en een snellader bij een benzinepomp langs de snelweg kost je gemiddeld € 0,60 per kWh. Toch is het altijd nog goedkoper dan de huidige benzine- en dieselprijzen.

5. ACTIERADIUS

Werk jij veel binnen de eigen regio? Dan is de aanschaf van een e-bestelwagen zeker de moeite waard. De actieradius van de gemiddelde (compacte) bestelauto ligt in veel gevallen al rond de 300 km! Daar moeten we wel bij aantekenen, dat dit vaak onder de ideale omstandigheden is. Aan de andere kant: veel accu’s zijn binnen vier uur opgeladen. Dus zet je wagen aan een lader in de buurt en terwijl jij de buitenboel aanpakt, doet de oplader de rest.

6. AANHANGERS

Tot slot: waarom geen e-bedrijfswagen? Omdat er - volgens het kentekenbewijs - geen trekhaak op de bestelwagen mag en, ja, ook jij moet wel eens een steiger of een hoogwerker vervoeren. Toch is er volgens Autoweek wel een optie: als er een 0 of een streepje achter ‘aanhangergewicht’ staat dan kun je bij de RDW een beoordeling aanvragen, die het mogelijk maakt om toch een trekhaak te plaatsen. Houd wel altijd rekening met de toegestane maximale massa van de aanhanger!

*De gegeven voorbeelden zijn richtlijnen gebaseerd op gemiddelden bij gebruik van personenauto's. In de praktijk zullen de prijzen afwijken. | Beeld: Opel, Peugeot, Renault